previous pauseresume next

راهکارهای کاربردی برای درمان اضافه وزن در کودکان و نوجوانان

۱.ايجاد جنب و جوش براي كودكان و نوجوانان دارای اضافه وزن،که در بیشتر موارد علاقه اي به تحرك ندارند.

۲.عكس العمل مناسب در مورد رفتار غذايي نادرست فرزندان:

   كودكان بايد بياموزند كه اين عكس العمل چگونه و چطور اتفاق مي افتد و نبايد آنها را سرزنش كردبلكه بايد ايشان را با عادات صحيح غذايي آشنا نمود و ايشان را در اين راستا تشويق و حمايت نمود.

۳.عدم استفاده از خوراکی برای تشویق خردیالان و کودکان

۴.فراهم بودن مواد غذایی سالم و آماده استفاده (مانند میوه یا سبزی شسته شده) در یخچال تا هرزمان فرد احساس گرسنگی کرد بتواند از آنها استفاده کند و به مواد غذایی چرب و شیرین رو نیاورد.

۵.فراهم کردن مواد غذایی سالم به جای انواع مضر (به عنوان مثال تهیه ساندویچ سالم در منزل به جای انواع رستورانی،استفاده از ماست و افزودنی های سالم مانند میوه یا سبزی خرد شده به جای بستنی و ...)، منع کردن کودک و نوجوان از مصرف مواد غذایی تاثیر منفی بر روحیه و عملکرد وی خواهد داشت، به جای آن باید از جایگزین های سالم و خوشمزه استفاده کرد.

 

۶.دخالت ندادن احساسات در رفتارهای غذايي :كودكان و نوجوانان بايد بياموزندكه مسائل را درك نموده و نيازهاي خود را بيان كنند و در زمان احساس ناراحتي و اضطراب به غذا خوردن رو نياورند،بلکه به جای آن چند نفس عمیق کشیده و آب بنوشند.

 

۷.تنظيم نحوه غذا خوردن هنگام گرسنگي و نشان دادن عكس العمل به احساس سيري،برخي كودكان و نوجوانان ، حتي اگر سير شده باشند به غذا خوردن ادامه مي دهند .

۸.تقويت اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن در اینکه می توانند وزن اضافی خود را از دست بدهند.

  

 

اجزاءرویکرد مناسب خانواده برای كنترل وزن

                               توصيه

در نظر گرفتن هدف  مناسب و منطقی

كودكان و نوجوانان دچار اضافه وزن و خانواده وي نبايد به دنبال رژيم هاي غذايي غير معقول و كاهش سريع و شديد وزن باشند. روند كاهش وزن بايد متعادل باشد .  

تشویق برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت

كودكان و نوجوانان دارای اضافه وزن باید از حمایت کامل خانواده برخوردار شوند و هر گونه کاهش وزن ناچیز و یا حتی ثابت نگه داشتن وزن مورد تشویق قرار گیرد. نباید  صرفا هدف نهایی، یعنی دستیابی به وزن ایده آل، مد نظر باشد.   

عادات غذايي سالم 

بسياري از موارد اضافه وزن به دليل پرخوري نيست بلكه به دليل بدخوري مي باشد . الگوی غذایی کل خانواده باید اصلاح شود به نحوی که غذاي روزانه شامل نسبت متعادل از هر گروه غذايي و حاوی مواد غذایی سالم باشد .  

 

 

فعاليت بدني 

فعاليت بدني بايد جزئي از زندگي روزمره درآيد نه اینکه همه به دنبال ورزش های تخصصی و قهرمانی باشند. فعاليت فرد نباید محدود به شركت در كلاس ويژه با استفاده از لباس وتجهیزات ویژه ورزشی باشد. توصيه مي شود همه كودكان و نوجوانان روزانه ۶۰-۳۰ دقيقه فعاليت با شدت متوسط تا شديد داشته باشند. همراهی خانواده در افزایش فعالیت فرزندان از طریق پیاده روی خانوادگی و موارد مشابه 

 

رفتار در ماني

کودکان و نوجوانان باید حمایت شوند تا بتوانند با كنترل آگاهانه اشتها،خود تنظيمي و تغييرات عادات غلط،برنامه ريزي مناسب و رونياوردن به غذا خوردن در زمان تنش هاي عصبي به میل خودو نه به اجبار دیگران، از شیوه سالم زندگی پیروی کنند.   

 

تنظیم خواب

پرهیز از دیر خوابیدن در شب ، علاوه بر اینکه به تنظیم هورمون های مرتبط با سوخت و ساز کمک می کند، به زود بیدار شدن و شادابی در صبح و برخورداری از زمان کافی برای صرف صبحانه کمک می کند و در مجموع برای کنترل وزن بسیار موثر واقع خواهد شد. 

شیوه زندگی سالم

آموزش در مرکز تحقیقات