previous pauseresume next

نكاتي چند براي مقابله با غذا نخوردن كودكان خردسال

۱- ميزان غذا و يا ميان وعده غذائي كه در هر نوبت در اختيار كودك قرار داده مي شود بايد حجم كمي داشته باشد.

۲- هر وعده غذائي را بايد با مواد غذائي مورد علاقه كودك شروع كنيد.

۳- لازم است محيط غذا خوردن كودك ، محيطي شاد و سرگرم كننده باشد.

۴- دادن ميان وعده هاي غذائي در زمان نزديك به وعده اصلي غذا و يا عدم رعايت فاصله منظم بين وعده هاي غذاي اصلي باعث مي شود كودك دچار سيري كاذب شده و از خوردن غذا خودداري نمايد.

۵- حد و مرزي براي طول مدت غذا خوردن كودك در نظر بگيريد،به عنوان مثال نيم ساعت.

۶- باقيمانده غذاي كودك را از سر سفره ببريد بدون آنكه در مورد آن با ديگران بحث كنيد.

۷- سعي كنيد نسبت به غذا خوردن يا نخوردن كودك واكنش نشان ندهيد و خود را خيلي خوشحال يا ناراحت نشان ندهيد تا كودك متوجه نشود غذا خوردن يا نخوردن او تا چه حد براي شما اهميت دارد .

۸- در حضور كودك در مورد غذا نخوردن او با ديگران صحبت نكنيد تا كودك احساس نكند با غذا نخوردن شخصيت مهمي شده و مورد توجه جمع قرار مي گيرد.

۹- با زور و تهديد و يا خواهش و تمنا به كودك غذا ندهيد.

۱۰- هر چند مشكل است اما آرامش و خونسردي خود را حفظ كنيد.

۱۱- كودك در محيط آرام بهتر غذا مي خورد بنابراين از بلند كردن صداي راديو و تلويزيون ، رفت و آمد زياد ، امر و نهي، به كار بردن روش هاي تربيتي در هنگام غذا خوردن كودك پرهيز نمائيم.

۱۲- براي صرف غذا زمان كافي در نظر بگيريم و از شتاب و عجله در هنگام غذا خوردن كودك يا غذا دادن به كودك اجتناب كنيم.

۱۳- خستگي و خواب ناكافي كودك يكي از مهم ترين عوامل از بين بردن اشتهاي اوست. بنابراين ساعت مناسب براي خوابيدن و خواب كافي را براي رفع بي اشتهائي كودك مد نظر قرار دهيد.

۱۴- مي بايست به كودكان ۳-۱ ساله (نوپا) اجازه داد تا با غذا بازي و ريخت و پاش نموده و غذا را با دستان خود بخورند ،چرا كه بازي با غذا بخشي از مراحل طبيعي تغذيه كودك ۱ تا ۳ ساله نوپاست.

۱۵- محيط سرشار از محبت و صميميت و به دور از جنجال در هنگام تغذيه كودكان فراهم نمائيم چرا كه در غذا خوردن كودك تأثير به سزائي دارد.

شیوه زندگی سالم

آموزش در مرکز تحقیقات