previous pauseresume next

نكاتي چند در مورد تغذيه كودكان ۵-۱ سال

به خاطر داشته باشيم:

 

۱- عادات غذائي از دوران كودكي شكل مي گيرد و سليقه هاي غذائي از اين سنين پايه گذاري مي شود بنابراين عادت به تغذيه سالم را بايد از دوران كودكي پايه ريزي كرد.

۲- تغذيه ي دوران كودكي مي تواند در پيشگيري از بيماري هاي سنين بزرگسالي مانند پرفشاري خون ،چاقي ،پوكي استخوان،بالا بودن كلسترول خون و بيماري هاي قلبي عروقي نقش داشته باشد.

۳- با توجه به شروع روند بسياري از بيماري ها از جمله گرفتگي رگ ها از دوران كودكي و با در نظر گرفتن شكل گيري عادات غذائي از سنين پائين ،از همين زمان بايد مواد غذائي سالم در اختيار كودك قرار داده شود و به جاي مصرف بي رويه غذاهاي چرب ،شور يا شيرين مواد غذائي مفيدي از قبيل ميوه جات ،سبزي جات ،غلات ،حبوبات و ... در اختيار او قرار داد.

۴- مصرف بيش از حد مواد قندي و نشاسته اي در كودكان ۵-۲ ساله باعث پوسيدگي دندان و بروز چاقي در سنين بعدي مي شود.مصرف مواد غذائي و نوشيدني هاي داراي شيرين كننده هاي مصنوعي در اين سنين توصيه نمي شود.

۵- پرفشاري خون در برخي افراد با مصرف نمك ارتباط دارد بنابراين نبايد كودكان را به مصرف مقادير زياد نمك عادت داد و بايد در حدي نمك به غذاي آنها اضافه كرد كه غذا قابل خوردن شود نه اينكه غذا خوش نمك يا شورمزه شود.به ويژه مصرف ميان وعده هاي غذائي شور بايد محدود شود.

شیوه زندگی سالم

آموزش در مرکز تحقیقات