previous pauseresume next

نكات كلي در مورد تغذيه كودكان ۶-۲ ساله

به خاطر داشته باشيم:

 

۱-رعايت تنوع ، تعادل و تناسب از اصول تغذيه صحيح است كه براي دستيابي به آن مي توان روزانه از كليه گروه هاي غذائي و جانشين هاي آن استفاده نمود.

۲- آنچه مسلم است مصرف موادي چون چيپس ، پفك و ساير تنقلات كم ارزش نمي تواند نيازهاي غذائي كودك را تأمين كند ، زيرا اين مواد ارزش غذائي ندارند و علاوه بر اين نمك ، انواع چربي هاي مضر ، مواد افزودني مانند رنگ ها و نگهدارنده هاي موجود در آنها موجب ابتلا به انواع بيماري ها خواهند شد.

۳- با وجود اينكه بستني در گروه شير و لبنيات مواد غذائي قرار مي گيرد ، ولي با توجه به مقدار زياد چربي اشباع و شكر آن ، بهتر است جانشين مواد غذائي موجود در گروه شير و لبنيات نشود و در صورت تمايل كودكان ، حداكثر ۳-۲ با در هفته مصرف شود.

۴- مي بايست به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه كودك ما روزانه از ۵ وعده غذائي شامل ۳ وعده اصلي و ۲ ميان وعده مقوي و مغذي استفاده نمايد.

۵- قسمت مهم از انرژي كودك از صبحانه تأمين مي شود ، بنابراين خوردن صبحانه يكي از مهمترين وعده هاي غذائي اصلي مي باشد.

۶- خوردن صبحانه يكي از مهمترين عادات غذائي است كه تناول آن در ابتداي كودكي شكل مي گيرد.

۷- گذاشتن وقت كافي براي خوردن صبحانه (۳۰-۲۰ دقيقه ) از اهميت زيادي برخوردار است .

۸ – مهم بودن صرف صبحانه براي اعضاي خانواده مي تواند تشويق كننده كودك براي خوردن صبحانه باشد.

۹- دادن شام در ابتداي شب به كودك و خوابيدن او در ساعت معيني از شب مي تواند به تحريك اشتهاي او براي خوردن صبحانه كمك كند.

۱۰- يك سوم انرژي روزانه كودكان بايد از ميان وعده ها (صبح و بعد ازظهر) تأمين شود.

۱۱- مصرف مواد غذائي در فاصله هر چهار تا شش ساعت براي نگه داشتن غلظت قند خون كودك در حد طبيعي ضروري است.

۱۲- ميان وعده ها را معمولاً ساعت ۱۰ الي ۱۰:۳۰ صبح به كودك بدهيد.

۱۳ – فاصله ميان وعده غذائي صبح با ناهار و ميان وعده عصر با شام مي بايست باشد.

۱۴- بهتر است قبل از خواب ، نصف ليوان شير يا نيمي از يك موز به كودك داده شود.

۱۵- براي صرف غذاي كودك زمان كافي در نظر بگيريد و از شتاب و عجله در هنگام غذا خوردن كودك يا غذا دادن به كودك اجتناب كنيم.

۱۶- كودك در محيط آرام بهتر غذا مي خورد ، بنابراين از بلند كردن صداي راديو و تلويزيون ، رفت و آمد زياد ، امر و نهي به كار بردن روشهاي تربيتي در هنگام غذا خوردن كودك پرهيز نمائيم .

۱۷- به خاطر داشته باشيم كه بازي با غذا ، ريخت و پاش آن ، غذا خوردن با دست بخشي از مراحل طبيعي تغذيه كودك ۱ ساله (نوپا) است.

۱۸- اشتهاي كودك مانند خلق و خوي آن متغير است بنابراين اگر يك روز كمتر از روزهاي قبل غذا خورد ، نگران نشويم.

۱۹ – خستگي ، بي تحركي و خواب ناكافي كودك از مهم ترين عامل از بين بردن اشتهاي اوست ، بنابراين بهترين زمان براي صرف غذا ، بعد از استراحت اوست.

۲۰- دادن غذاي يكنواخت و تكراري سبب بيزاري كودك مي شود، پس بهتر است تنوع را در برنامه غذائي كودك رعايت نمائيم.

 

شیوه زندگی سالم

آموزش در مرکز تحقیقات